Budowa i zasada działania
1. Sprężarka klimatyzacji (kompresor)
2. Zawór bezpieczeństwa
3. Skraplacz
4. Osuszacz
5. Parownik
6. Zawór rozprężający
Zasada działania klimatyzacji samochodowej jest bardzo prosta, sprężarka (1) napędzana jest od silnika poprzez pasek.
Dzięki temu pompuje ona czynnik pod wysokim ciśnieniem do skraplacza (3) w którym czynnik ze stanu gazowego zmienia się w stan ciekły.
Skraplacz schładza czynnik gdyż podczas wzrostu ciśnienia wydziela się także duża ilość ciepła, na skraplaczu zamontowane są wentylatory elektryczne które wymuszają obieg powietrza przez skraplacz w celu schłodzenia czynnika.
Następnie czynnik dostaje się do osuszacza (4) którego zadaniem jest zatrzymanie wilgoci, mimo tego że układ jest szczelny to przez gumowe węże zawsze dostanie się wilgoć która właśnie zatrzymywana jest przez osuszacz (4).
Z osuszacza (4) czynnik przechodzi przez zawór rozprężny (6) za którym znajduje się parownik (5), podczas rozprężania czynnik ponownie zmienia się z fazy ciekłej w fazę lotną.
Podczas rozprężania spada temperatura czynnika który ochładza parownik (5), dzięki temu powietrze przepływające przez parownik zostaje schłodzone i dociera do wnętrza auta .